online pszichologus tanacsadas terapia

A világjárvány sokakkal megismertette az online tanácsadási és terápiás munkaformát. Mi, szakemberek egyes esetekben már korábban is dolgoztunk Skype-on, ám igazán nagy robbanást a home office, a remote work és a karantén hozott ezen a területen.

Szakemberként és kliensként is többféle reakciót adhattunk az izoláció kihívására. A kliensek egy része nem vállalta az online átállást (tapasztalataim alapján később ők is meggondolták maguk, és alkalmazkodtak), a másik részük zökkenőmentesen ült be a képernyők elé.

Ugyanígy a szakemberek közül is volt, aki – az ő szempontjából nézve érthető módon – tiltakozott az online munka ellen, vagy ha bele is fogott, úgy élte meg, hadban áll a technológiával. Érdemes fejben tartanunk, hogy a pszichológusok, pszichoterapeuták közül sokan úgynevezett “digitális bevándorlók”, azaz még az internet és a számítógépek világa előtt születtek, szocializálódtak. (És ez nem csak az életkortól függ.) Emiatt az átállás tőlük fokozott alkalmazkodást követelt meg. Könnyen előfordulhatott, hogy a technológia olyan kihívások elé állította a szakembert, amit nem tudott – mert nem is kellett tudnia – azonnal lekezelni, hiszen nem is volt felkészülve rá. Ebben egyébként semmi meglepő nincs: a személyes találkozók során is számos váratlan dolog történhet. Még a legjobb rendelőbe is becsönget néha valaki, előfordul csőtörés és egyebek. (A pszichológiai ülések esetében, úgy gondolom, nem cél a “labortisztaság”, egyszerűen elfogadjuk és kibírjuk a váratlan történéseket is.) Ezeknek a szakembereknek nem feltétlenül álltak rendelkezésükre azok a technikai eszközök, és a hozzájuk kapcsolódó tudás, amelyekkel magabiztosan lebonyolíthatták volna az üléseket.

A szakemberek másik része vállalta az online átállást, és rendelkezik is azokkal a kompetenciákkal, eszközökkel, amelyekkel magabiztosan kezdhette el vagy folytathatta online praxisát. Természetesen őket is érték váratlan hatások. Míg a kliensek számára a saját ülésük 45 perc a napból, mi gyakran 5-6 órákat töltünk naponta a képernyő előtt. Velem időnkén előfordul, hogy egy nap akár 3-4 olyan klienssel is dolgozom, akinek az eszközei vagy azok beállításai nem megfelelőek, emiatt órákon át halk és zúgó mikrofonok, vibráló kameraképek és akadozó netkapcsolatok mellett dolgozom. Ez pedig – és ezt igazolja vissza az ergonómia tudománya is – megnehezíti, hogy figyelmesen jelen tudjak lenni az ülések közben.

Három olyan technikai eszközt mutatok be a fényképen, amelyek mindig az íróasztalomon vagy a táskámban vannak. Ezekkel viszonylag gyorsan kiküszöbölhető a hibák nagy része. A leggyakrabban a netkapcsolat, a hang vagy a kép kapcsán merülnek fel problémák.

  1. Egy egyszerű és olcsó külső (lavalier) mikrofon csodákra képes. Az USB-s típusokat csak bedugjuk a gépbe, és azonnal működnek is. 1-2 méteres körből, nagyjából gömbalakban gyűjtik össze a hangot, ezért remekül használhatóak párterápiákhoz, családterápiákhoz vagy online előadás, webinar tartáshoz is. Amikor terapeuta társammal egy helyen tartózkodunk, a legegyszerűbb ezt a mikrofont használni. Így nem kell összebújnunk és nem kell közelhajolnunk sem a számítógéphez. (Ami a covid miatt is szerencsés így.)
  2. A külső webkamera is hasznos eszköz, ha nem látnak bennünket a másik oldalon, vagy az aktuális tartózkodási helyünkön nem megfelelőek a fényviszonyok. Érdemes kipróbálni néhány típust, mert sok a gyenge minőségű eszköz a piacon. A kicsit drágábbakban jó minőségű beépített mikrofon is van.
  3. A legtöbbször mikrofonos fülhallgatóval, headsettel dolgozom. Az elmúlt két évben többtucat headsetet láttam és hallottam, ezért azt tudom mondani, hogy nagyon sok nem igazán alkalmas arra, hogy pszichológiai ülésen vegyünk részt velük. Ennek általában a mikrofon az oka. A privát véleményem az, hogy a zenehallgatásra kiváló bluetooth fülesek alkalmasak lehetnek rövid telefonhívások lebonyolítására, de hosszabb beszélgetések során zavaró hanghatásokat produkálnak. Nekem az apple vezetékes, gyári fülhallgatója, az earpods vált be. Amikor a kliensnek ilyen fülese volt, tisztán hallottam, és ilyet használok én is a mindennapi munka során.

Biztosan sok egyéb eszközt, megoldást ki lehetne emelni. Kevéssé fér bele a téma árnyalása egy blogposztba, ezért kérem a megértésüket. Arra biztatom önöket, hogy kísérletezzenek a technológiával, mert tapasztalataim szerint ugyanolyan jó dolgok sülhetnek ki az online folyamatokból, mint a személyes találkozókból.

Schell Gergely
pszichológus

Vélemény, hozzászólás?